Esti pe punctul de a incepe un nou job? Nu-ti lasa temerile sa iti umbreasca potentialul! E pacat, ai multe de oferit..si tu sti asta!

Ai trecut de perioada de cautari si aplicari, ai reusit si la intreviu, si ai obtinut job-ul. Ai trecut deja pana in acest punct printr-un adevarat ” rollercoaster” de emotii si trairi, dar acum vine partea cea mai grea si cea mai intimidanta: E timpul sa te apuci de treaba! E momentul sa te prezinti la noul tau loc de munca si sa dovedesti concret ce poti!

Treci asadar de la emotii, la o realitate care poate fi chiar infricosatoare. Imi aduc aminte ca pentru mine primele zile, sau chiar saptamani la un nou loc de munca erau ingrozitoare. Imi rulau in cap tot felul de scenarii care mai de care mai ” horror” si ma duceam la job cu o gramada de senzatii, care de care mai neplacute . Teama de necunoscut.  Oricum, chiar daca teoria spunea ca sunt bine pregatita, emotiile veneau puternic din urma si ma faceau sa imi pierd increderea in mine. Noroc ca ma acomodam destul de repede si reuseam sa scap de aceasta avalansa coplesitoare pentru mine.

Deci ca sa nu fie nevoie sa treci prin asemenea episoade incarcate emotional ( eu una nu le doresc nimanui) am ales sa iti dau cateva exemple de temeri cu care ( din pacate) ne confruntam toti!

Bine bine, chiar daca tu nu vrei sa recunosti si te consideri o persoana sigura pe tine, sunt convinsa ca ai  facut cunostiinta la un moment dat, macar cu una dintre ele.:)

  1. Oare ma voi integra in noul colectiv? Voi fi acceptat in echipa de la noul job?

Sa recunoastem ca sa fi nou venit intr-o echipa deja formata si inchegata nu este tocmai…placut. Ba din contra, poate fi de-a dreptul infricosator. Daca  nu ai nimic in comun cu viitorii tai colegi? sau...Oare au ei acelasi simt al umorului, cam la fel de hilar ca si la tau ? 🙂 Si daca nu il au?! Sau daca in pauza de masa, constati ca tu esti singurul care face opinie separata la felurile de mancare? Constati subit ca doar tu ai in fata o portie de junk food, iar restul au comandat o salata. Nu ajungi tu sa faci in acest fel nota discordanta?! 🙂

Nu chiar. Ca desi  sunt sanse reale sa intalnesti si astfel de situatii, sansele sa gasesti cel putin o persoana ca si tine intr-un colectiv, sunt la fel de reale si de mari. Si se duc chiar spre 100%.

Mai mult decat atat, intotdeauna echipa se va asigura ca iti va ura bun venit, intr-un mod prietenos ( si ei au fost la randul lor nou veniti ca si tine ) asa ca cel mai bine e sa nu iti mai faci astfel de scenarii. FI TU, exact asa cum esti, cu bune si cu rele, si lasa temeriile si scenariile la o parte. Oricum nu sunt reale!

2 Daca cumva intarzii, printr-un hazard, chiar in prima ta zi de lucru?!

Pai oricum in acest caz nu ai tu controlul, se intampla sa intarzii din varii motive care nu tin de tine: mijloacele de trasport in comun care nu sosesc la timp, alarma de la telefon care se poate strica, traficul o poate lua razna oricand, etc.

Dar in loc se te ingrijorezi, eu iti sugerez  sa iti iei toate masurile necesare ca nu cumva sa se intample sa intarzii. Sti vorba aceea , sa sufli si in iaurt. Un pic de exces de zel nu strica,..pentru ca la urma urmei, punctualitatea nu se va demoda niciodata!

3. Care va fi ” nivelul de profesionalism” de la noul job?

E cam greu sa sti cat de formal va fi noul tau loc de munca, pana nu ajungi acolo sa vezi. Spre exemplu, cat de formale sau informale sunt discutii intre colegi? Si modul lor de adresare? Si subiectele? Nu cumva glumele tale nevinovate iti vor da de furca?

Ei bine la unele locuri de munca eticheta si tinuta formala sunt foarte importante. Altele sunt ceva mai relaxate in acest sens. Asa ca pana descoperi cum stau lucrurile in realitate, ramai un pic neutru. Si observa!

4. Cu ce anume ar trebui sa ma imbrac in prima zi la noul meu job?

Care ar fi tinuta adecvata este o decizie destul de grea si importanta pentru prima impresie. Sti ca poti risca sa faci nota discordanta si ca toate temerile tale ca nu te vei integra sa inceapa sa se adevereasca?

Regula e cam asa: Ca sa faci parte dintr-un grup trebuie sa te raportezi la valorile grupului ( aici includem si vestimentatia)

Recomandarea mea este da trimiti un mail companiei ( eventual HR-ului) sa ceri detalii despre dress-code. Daca nu ai fost lamurit nici asa, cel mai bine ar fi sa fi imbracat mai elegant, decat mai putin elegant ( informal).

5. Vor regreta ca m-au angajat?

Indoiala este firesca in acest moment. Dupa ce ai trecut prin toate emotiile intreviului si euforia ca ai fost acceptat, e timpul sa faci si ceva mai concret decat sa te prezinti si sa iti enumeri calitatile. Adica sa muncesti si sa dovedesti exact ceea ce ai sustinut la intreviu.

Nu intra in panica si nu te chinui cu astfel de scenarii! Nimeni nu se astepta sa le stii pe toate din prima zi. Oricum cand au decis sa te angajeze, stiau exact care este experienta ta si care sunt aptitudinile tale.

Fi optimist, relaxat, arata ca esti dornic sa inveti cat mai repede, si garantat totul va fi bine!

6. Daca uit numele colegilor mei? Daca nu le voi retine corect numele si le voi incurca? Nu cumva risc astfel sa fac gafe?

Fiind asaltat de atatea informatii noi in prima ta zi de munca, se poate intampla sa ai dificultati in a retine numele colegilor tai.  Ca sa te ajuti un pic in acest sens, le poti nota numele, sau ii poti cauta in sistemul HR, sau in programul de mail. Solutii sunt.

Daca nici asa nu reusesti sa iti amintesti numele tuturor, nu e nimic in neregula sa ii intrebi. Absolut nimeni nu te va judeca daca in prima ta zi de muca, nu ai retinut numele catorva persoane. Mai ales daca urmeaza sa faci parte dintr-o echipa numeroasa!

7. „Eu ce ar trebui sa fac in pauza de masa?!’

Sa recunoastem ca fiecare companie are diverse obiceiuri sau reguli in ceea ce priveste pauza de masa. „Ar trebui sa imi aduc pachet de acasa? Iesim cu toti sa mancam in oras? Lanch-time-ul este oare un fel de eveniment social in comapniei?

Ideal ar fi ca in prima ta zi sa fi pregatit pentru orice stituatie/conjunctura. Si intotdeuna spune DA, daca unul ( sau mai multi) dintre colegii tai te invita sa mancati impreuna. Daca masa colegilor este la birou, atunci mananca si tu tot acolo cu ei. Daca obisnuiesc sa iasa in oras, atunci insoteste-i. Daca le place sa faca bungee-jumping in pauza de masa….ei bine, atunci nu e neaparat ca tu sa ii insotesti:)) Oricum ai prins deja ideea :)))

8. Daca nu ma descurc? Daca voi gresi?

Sa sti ca greselile sunt firesti, mai ales in prima perioada pana reusesti sa inveti si sa te acomodezi. Mai mult decat atat, fac  parte din procesul tau de invatare.

Chiar si asa, indicat este sa le eviti pe cat de multi poti. Cum anume? Pune intrebari ori de cate ori nu sti ceva, sau nu esti sigur in legatura cu un anumit lucru. Sau nu l-ai inteles suficient de bine.

Retine faptul ca a pune o intrebare atunci cand nu esti sigur pe tine, poate preveni sau evita la timp o eventuala gresala .

Dar daca totusi ai gresit intr-o anumita privinta, nu panica! Si mai ales nu incerca iti  sa ascunzi gresala! Cu siguranta ca seful tau iti va aprecia onestitatea in acest sens, profesionalismul si abilitatea ta de a rezolva eficient orice problema sau neintelegere.

Sa-ti recunosti greselile si sa ceri ajutorul nu este un punct slab de care ar trebui sa te jenezi. Este doar un proces firesc si elegant de a le remedia.

Daca te regasesti in mijlocul unei batalii cu propriile temeri in ceea ce priveste o schimbare in viata ta, scrie-mi si iti voi arata care sunt cele mai eficiente tehnici prin care poti scapa de ele. De emotii!

Pana data viitoate, fii increzator!

Cu bine,

Delia Theodorescu