„Actiunea izvoraste din ceea ce ne dorim in plan fundamental(..) iar cel mai bun sfat care li se poate da celor care doresc sa ii convinga pe oameni, in afaceri, la scoala, acasa sau in politca e urmatorul: Mai intai trezeste in cealalta persoana o dorinta intensa. Cel care poate face asta are intreaga lume alaturi de el. Cel care nu poate, merge singur pe drum” (Harry A. Overstreet- Influencing Human Behavior)

Asadar, teoria care te indeamna sa Trezesti in cealalta persoana o dorinta intensa, se bazeaza pe principiul psihologic care spune ca toti facem un anume gest pentru ca ne dorim sa obtinem ceva anume ( bani, putere, stima de sine, siguranta etc). Toate gesturile, tot comportamentul nostru e indreptat spre satisfacerea unei anume dorinte. Evident.

Atunci cand inteligenta emotionala e de partea noastra, atunci se poate spune ca abilitatea de a socializa inteligent ne poate oferi intelepciunea necesara de a convinge pe cineva, cu scopul de a obtine in schimb ceva anume ce ne dorim pentru noi insine ( pe plan personal sau profesional). Numit uneori si principiul reciprocitatii ( si folosit mai ales in marketing), acesta principiu ne indeamna sa intelegem profund nevoile si dorintele persoanei cu care socializam si sa ii oferim mai intai ceva ce are nevoie sau ceva ce isi doreste. Ceva in concordanta cu valorile ei, cu comportamentele ei sau cu identitatea ei!

Aplicarea acestui principiu se pare insa ca nu este la indemana oricui si oricum. Nu in ziua de azi. E nevoie de empatie si de o intelegere si o cunoastere profunda a comportamentului uman. E nevoie sa trecem pragul egoismului si al superficialitatii, si sa intelegem mult mai in profunzime nevoile celui de langa noi. Fie ca ne este partener de viata sau de afaceri. Iar pentru acest lucru este nevoie de o educatie corespunzatoare, pentru ca la baza toti avem cam aceleasi nevoi funadamentale 🙂

Si aici atrag atentia, pentru ca majoritatea dintre noi avem tendinta sa oferim ceea ce consideram noi oportun ( ce ne place noua, ce ne trebuie noua, ce ne-am dorim noi insine etc). Lucru total gresit. Aveti grija atunci cand aplicati aceasta regula…si nu numai! In viata in general oferiti persoanei in cauza ceea ce are nevoie, exact asa cum are ea nevoie. Daca spre exemplu sa prespunem ca printre alimentele tale preferate sunt capsunile. Cu sau fara frisca:) Intr-un week-end te hotrasti sa mergi la pescuit. Evident ca daca iti doresti sa si prinzi pestii, nu le poti da capsuni…doar pentru ca iti plac tie! Poti incerca sa ii ademenesti cu ceva ce le place lor ..de exemplu viermisorii. Exemplul meu este o metafora, insa asa functionam si noi oamenii. Asa este si in viata.

Concentreaza-te pe nevoile celui de langa tine, pe dorinta lui sau a ei. Intelege. Accepta. Daca esti la un interviu, nu te focusa sa prezinti potentialului tau angajator cat de bun si tare esti tu si cate diplome ai colectionat. In schimb, prezinta ce anume ai ei de castigat daca te angajeaza pe tine. Prezinta cum poti tu contribui la dezvoltarea companiei. Si ce beneficii ai ei daca te vor angaja.

Daca vrei sa iti motivezi angajatii, daca vrei sa iti aduca profit in firma, arata-le ce au de castigat daca vor face acel lucru pt tine. Ce beneficii au ei. Ofera-le ceva in schimb (laude, incurajari, bonusuri) si vei fi uimit de rezultatele excelente pe care ei le vor avea.

Cam acelasi lucru se aplica si in viata de zi cu zi deci pentru a castiga increderea si simpatia cuiva! Cat despre afaceri…ei bine, aici e vorba de o adevarata putere de care te poti bucura. Arta de a convinge iti poate aduce lumea la picioare. Insa acesta depinde de CUM anume faci acest lucru…..

Deci…cum?

Daca exista vreun secret al succesului, el se afla in abilitatea de a intelege punctul de vedere al celelaltei persoane si de a vedea lucrurile atat din perspectiva sa, cat si din a ta!

Acest principiu este foarte simplu si atat de evident incat oricine trebuie sa ii vada imediat adevarul. Totusi 90% dintre oameni il ignora 90% din timp…

Toate cele bune,
Delia Theodorescu
Life and Buisness Coach