In articolul precedent, am vorbit despre colegii de birou, care iti poti fi prieteni sau dusmani. In acest articol detaliem solutiile concrete in ceea ce priveste tehnici de comnicare in mediul buisness.

Incepeti prin a-ti asuma responabilitatea comunicarii cu cei din jurul tau!

….adica cu colegii tai! Stiu ca e simplu sa spui : “ Iar are ala/aia ceva cu mine” , dar vina iti apartine doar tie, nu sefului tau sau colegei/colegului tau!

Atitudinea lui/ei nu este decat feedback-ul pe care l-ai primit in urma semnalelor tale, in urma comunicarii tale cu el/ea! Deci nu mai da vina pe colegii tai, si asuma-ti resposabilitatea atitudinii, gesturilor si vorbelor tale!

Nu te mai uita urat cand cei din jur te critica! Stiu ca faci asta, si stiu ca iar ajungi la ideea de “ Iar are ala ceva cu mine! Iar se ia de mine!” Imagineaza-ti cum ar fi sa poti fi capabil sa iei critica ca atare, pentru ca aceasta este in definitiv un semnal la ceea ce nu faci bine, si sa sa iti corectezi acel minus!

Exemplu:

“Iar nu faci bine tabelul ala!” In loc sa te enervezi , ramai calm, fi recunoscator ca cineva te ajuta in mod direct sa evoluezi ( chiar daca e vorba de a invata un nou mod de a face un tabel excell). Gandeste-te ca ceea ce ti se semnaleaza si ti se arata poate fi folosit de tine pentru a te imbunati, pentru a ajunge mai repede si mai usor la rezultate bune, pentru a scuti timp etc

Raspunde: “ Da si eu ma gandeam ca este ceva in neregula cu acest tabel! Spune-mi te rog opinia ta, cum ar trebui sa procedez pentru a-mi imbunatati modalitatea de lucru ( care ar fi modul in care imi sugerezi sa fac acest tabel)?

 Astfel reusesti sa opresti din start orice posibil conflict aratand interes, implicare si respect, iar interlocutorul va aprecia atitudinea ta, si vei vedea cum isi schimba tonul, vocea, mimica si implicit relatia cu tine! Nu manifesta niciodata ostilitate! Nu bloca comunicarea! Cere detalii daca este cazul, accepta parerile celor din jur, asa le arati respect si implicare, si iti garantez ca si ei iti vor returna acelasi respect prin intelegere si sustinere! Transforma criticile lor in sugestii si incerca sa le fi recunoscator! Orice critica ne ajuta in evolutia noastra personala si profesionala!

tehnici-de-comunicareNu poti sa nu comunici!

Asa ca, daca intr-o situatie tensionata, care te-a deranjat ai ales sa taci, ai gresit! Comunicam tot timpul,  si nu neaparat prin cuvine! Crede-ma ca ai reusit sa trasmiti mesajul tau, chiar mai bine decat daca ai fi folosit cuvintele! E vorba de limbajul non-verbal! Ceea ce spunem si exprimam prin emotii, trebuie sa fie in acord cu ce vad altii la noi!

Ray Birdwhistell afirma ca ..”doar 7% dintr-o comunicare reiese din cuvintele pe care le utilizam, restul de 93% e dat de tonalitatea vocii si limbajul corporal”

 Manifesta respect si intelegere fata de atitudinea colegilor tai si intelege ca ei isi bazeaza comportamentul pe propriile lor experiente, si pe valorie care le-au fost cultivate de familie sau anturaj de-a lungul timpului!

Nu putem pune semnul egal intre realitatea lor interna si a noastra! Nu avem cum! Fii empatic, incearca sa intelegi de ce colegul/colega ta a actionat intr-un anume fel, sau cum a ajuns sa spuna un anume lucru! Cere-i detalii daca este cazul, suficiente detalii…daca reusesti sa faceti acest lucru corespunzator, daca reusesti sa le respecti “realitatea interna” vei vedea ca niciodata ( sau aproape niciodata) intentia din spatele unui comportament deranjat nu este una rea! Nu te grabiti sa judeci, sa pui etichete, sa tragi concluzii, acordati-le o sansa!

Nu te mai adresa la modul imperativ!

Nu solicita pur si simplu, nimeni nu iti datoreaza nimic, nu putem obtine rezultate, avand o atitudine superioara si ostila. Incerca sa te exprimi ” Te rog , ma poti ajuta sa….” sau “Pentru mine ar insemna foarte mult daca m-ai  ajuta sa….” sau “Ti-as fi recunoscator daca…”. Adresarea prin poronca sau ordin scade capacitatea de memorare si performanta!

 Copii foarte mici invata sa spuna cuvantul magic : “te rog” ca sa primeasca ceva..nu stiu din ce cauza, dar cumva pana ajung adulti, aceasta magie se pierde ….Deci incearca sa aplici valorile cu care am fost crescuti: Solicita ceva folosind Te rog si incerca sa nu ii creezi persoanei in cauza senzatia de obligatie sau constrangere! Lasa-o sa decida daca iti acorda sau nu ajutorul ! Oricum…tu cum ai reactiona in astfel de situatii? Cu siguranta ai da un feedback pozitiv!

Daca te simti depasit de comportamentul unui coleg, de atitudinea lui/ei, incearca macar pentru cateva secunde sa te pui in locul lui/ei . Incearca sa vezi, sa auzi, sa simti lucrurile asa cum o face el, fi empatic…ai sa vezi cum iti schimbi perspectiva, ai sa vezi cum ajungi sa il intelegi, si astfel nu il vei mai judeca! Ba din contra il vei intelege suficient de bine ca sa ii poti raspunde fara ostilitate “ pe limba lui” iar rezultatul va fi unul pozitiv pentru ambele parti!

Acestea sunt, in definitiv, cateva regului de bun-simt , pe care din pacate le-am piedut sau le-am blocat si care pot functiona ca o magie, si exact ca si cum ar fi o magie, ne pot imbunatati relatiile cu cei din jur.

Asadar nu te lasa coplesit, nu ai cum sa nu te intelegi cu colegii de la birou, fi TU primul care creeaza o atmosfera placuta, relaxanta, bazata pe respect si ajutor reciproc! Ceilalti vor rapsunde, CA PRIN MAGIE, cu aceeasi atitudine! Permite-ti schimbarea, daca tot petreci atat de mult timp la birou, de ce sa nu alegi sa stai intr-o atmosfera de lucru placuta si motivanta?

Tine cont ca schimbarea pe care o doresti in jurul tau, trebuie sa incepa chiar de la tine insuti, manifesta deci exact comportamentul pe care ai fi bucuros sa il primesti in schimb!

 

Toate cele bune,

Delia Theodorescu